2012.09.30.
15:03

Írta: saran

V, mint vállkendő

Harcba szálltam a maradék 2-3 gombolyag fonalok ellen, amik már évek (vagy évtizedek?) óta állnak a szekrény alján. Mivel ez a mennyiség nem nagyon jó másnak, mint gyerek pulcsinak (de Emi nem kedveli a kötött holmikat) vagy sálnak, így az utóbbiak nagyüzemi gyártásába kezdtem. Közeleg ugyanis a Karácsony, legalább lesz mit ajándékozni a sógornőknek, barátnőknek, keresztlányainknak.

A klasszikus nyakba tekerhető hosszú sálak után, gondoltam megpróbálom a ma (újra) annyira divatos V alakú formát. Magyar és külföldi kötős blogokban és a ravelry-n böngésztem és az ingyenes mintákból szemezgettem. Arra persze lusta voltam, hogy alaposan elolvassam a leírásokat és saját elgondolásból, a kép alapján kezdtem neki az első háromszög kendőnek, ez lett belőle:vallkendo1.jpg

Hát erre sok mindent lehet mondani, de hogy V alakú... :-(

Úgyhogy: lebont-felgombolyít-ELOLVAS-újrakezd!

Első darabnak nem akartam túl extra csipkés mintába bonyolódni, így egy egyszerű, de annál mutatósabb mintát választottam: 1 szembe 3-at öltünk, 3 szemet összekötünk ismétléséből áll, a visszáján pedig fedetten kötünk. A 9 szemmel kezdett sálból úgy lesz V alak, hogy minden sor elején és végén 1-1 ráhajtást készítünk a szélszem előtt és az "1 szembe 3-at öltünk" minta eggyel többször szerepel a sorban, így 4 új szem keletkezik, minden páratlan sorban. Minden 4. sorban pedig 1-el eltoljuk a mintát, azaz ahol 1 szembe 3 öltés van, abból lesz a 3 szem összeöltése és fordítva.

zoldbogyos.jpgA színén érdekes szövött hatást kelt a minta, a visszáján (nekem ez jobban tetszik) pedig bogyónak néznek ki az összeöltött szemek.bogyo.jpg

Másodiknak egy klasszikusabb fazont választottam a ravelry-ről, Holden Shawlette néven fut, de hozzáférni csak regisztráció után lehet. A ravelry ugyanis egy világméretű kötős-horgolós közösség, ahova a közösség tagjai feltölthetik a saját készítésű-tervezésű holmijaikat, a pulcsitól kezdve a sálakon, kendőkön át a gyerektakaróig, vagy kutyapórázig (komolyan!). Néhány minta ingyenes, a többi pár dollár ellenében letölthető. Inspirációnak is jó, de gyakorlott kötők a kép alapján, a leírás nélkül is belevághatnak hasonló pulcsik elkészítéséhez. De sok idő és türelem kell a böngészéshez, mert csak "V shawl" keresőszóra több mint ezer találat van. Ja! és persze angol tudás sem árt, mivel minden minta angolul van, de nyelvismeret nélkül is bele lehet vágni a leírás alapján a kötögetésbe, csak kell egy jó angol kötős szótár, de szerencsére a Barkás lányok már összeállítottak egyet.

Szóval a végeredmény fehér pamutból így néz ki, mivel maradék fonalakból dolgoztam a kendő eleje (sima rész) kicsit vastagabb, mattosabb fonalból, a csipkés része pedig vékonyabb, fényesebb pamutból készült, az átmenetet néhány sor csíkozással oldottam meg (felváltva használtam a 2 fonalat az utolsó 20 sorban): kendo1.jpg

Még két dolgot tanultam a sál kötése során, az egyik a blokkolás. Ezt a kötős terminológiát nem ismertem eddig, a kötött, főleg csipkés kendők, pulcsik formára igazítására szolgál. Ennek a leírását is a net-en találtam meg, Kutas Ágnes blogján.

kendo2.jpgA másik újdonság pedig a pikós lezárás volt, eddig pikót ugyanis csak horgolni tudtam, kötni még nem, de ez is nagyon jól megtanulható a netről, itt.

Hogy milyen lesz a következő sál vagy kendő? Ahogy a francia tanárom mondaná: "embarras de la richesse" a bőség zavara miatt alig tudok választani, se a meglevő fonalaimból, se a már letöltött mintákból...

Szólj hozzá!

Címkék: ajánló kendő kötés

A bejegyzés trackback címe:

https://sajatkezzel.blog.hu/api/trackback/id/tr144786723

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása